El passat dimarts, el Saló d’Actes de La Salle Maó es va convertir en l’escenari d’un debat necessari i punyent sobre l’emergència habitacional a les nostres illes. En el marc de la setzena edició del Fòrum Menorca d’Educació La Caixa, vuit alumnes de segon de Batxillerat van reflexionar sobre les dificultats que tenen els joves per accedir a un habitatge digne.
Els alumnes participants en el debat varen ser: Andrea Fanals, Pau Serra, Noa Martin, Aldos Pastrana, Jaime Vela, Laura Alcaide, Miquel Àngel Palliser i Paula Bahamonde, van realitzar una anàlisi rigorosa de la situació actual.
Durant les seves intervencions, es van tractar temes clau com:
– L’habitatge com a dret bàsic: Es va defensar que disposar d’una llar no hauria de ser un luxe, sinó una necessitat fonamental que requereix empatia social. De fet, es va recordar que l’habitatge és un dret recollit a la Constitució i als Objectius de Desenvolupament Sostenible, però que a la pràctica s’està convertint en un privilegi.
– El desequilibri del mercat: Es va posar l’accent en el desfasament entre els salaris actuals i els preus elevats de lloguer i compra.
– Noves realitats socials: Laura Alcaide i Pau Serra van advertir sobre fenòmens fins ara poc comuns a l’illa, com la gent que viu en autocaravanes o l’augment de la indigència.
– L’impacte del turisme: Es va debatre com el turisme actua com un accelerador de la manca de vivenda a Menorca. De fet, en Miquel Àngel Palliser va assenyalar el turisme com un motor econòmic que, alhora, accelera la manca d’habitatge per a la població local.
– L’arrelament al territori: Aldos Pastrana va apel·lar al sentit de pertinença, afirmant que la societat menorquina ha de trobar una sortida pròpia per evitar que els joves hagin de marxar de l’illa per independitzar-se.
– Incertesa de futur: Els joves van expressar la seva preocupació per haver de compartir pis o endarrerir la seva emancipació davant la impossibilitat de viure sols.